درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 07:51:4 FA | AR | PS | EN
خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد            سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند            






تاریخ نشر: 1396/06/08 - 10:50:3
تعداد بازدید: 1629
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

رمان «مسعودسپـهسـالار»با روایتی متفاوت از قهرمان ملی افغانستان روانه بازار کتاب شد
 رمان «مسعودسپـهسـالار»با روایتی متفاوت از قهرمان ملی افغانستان روانه بازار کتاب شد

«مسعود سپهســالار»، روایــت داســتانی از زندگــی و مقاومــت احمدشــاه مســعود، فرمانــده برجســتۀ جهــادی افغانســتان اســت کــه در قالــب یــک رمــان تاریخــی نوشــته است و به تازگی در کابل به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری انصار به نقل از سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «مسعود سپهســالار»، رمــان تاریخــی در رابطه با زندگــی و کارنامه قهرمــان ملــی افغانستان، شــهید احمدشــاه مســعود اســت کــه در کابــل منتشــر شــده اســت.

«مسعود سپهســالار»، روایــت داســتانی از زندگــی و مقاومــت احمدشــاه مســعود، فرمانــده برجســتۀ جهــادی افغانســتان اســت کــه در قالــب یــک رمــان تاریخــی نوشــته شــده اســت.

ایــن رمــان تاریخــی اثــر شــاعر و رمان نویــس معــروف تاجیکســتان، ســیدرحمان ســعید اســت کــه در هــزار نســخه و 557 صفحه توســط نشــر زریــاب بــه بــازار عرضــه شــده

اســت.

رمــان تاریخــی مســعود سپهســالار مدت‌ها پیــش از ایــن بــه خــط ســیریلیک در تاجیکســتان منتشر شده کــه بعــدا ســیدمراد اســماعیل‌زاده آن را به خط فارســی برگــردان و

بــه کوشــش عبدالطیــف پــدرام در انتشارات نیکویــی به چاپ رسیده است.

آرش شــرر بــرای رمــان مســعود سپهسالار طــراحی جلــد را انجام داده و امیــد اندرابــی آن را صفحه‌آرایی کرده است.

منوچهــر فرادیــس، مدیــر نشــر زریــاب در گفت‌وگــو بــا روزنامــۀ مانــدگار، هــدف از انتشار رمــان تاریخــی «مســعود سپهســالار» را چنیــن بیــان کــرد: در تاریــخ معاصــر

افغانستان مســعود بــزرگ اســطورۀ درخشــان و مهمــی اســت کــه بــه صراحــت می‌توانم بگویم، از نــگاه ســجایای اخلاقــی و انســانی در تاریــخ مبــارزات مردمــی مــا

بی‌بدیــل اســت.

ایــن کتــاب شــرح کارنامــۀ مســعود بــزرگ اســت و طبعــا چــاپ و انتشار چنیــن آثــاری بــرای مــا و در واقــع شناســاندن ایــن «شــیر آهن‌کــوه» مهــم اســت.

فرادیــس می‌افزایــد: مســعود سپهســالار در واقــع شــرح زندگــی و مبــارزات و مقاومــت مســعود بــزرگ از کودکــی تــا زمــان شــهادتش اســت کــه در قالــب رمــان تاریخــی

بــه نــگارش آمــده اســت.

نویســنده در ایــن اثــر بــا اســتفاده از منابــع تاریخــی و همچنین تخیــل و شــگردهای داســتانی، زندگــی احمدشــاه مســعود را در دوران کودکــی، جوانــی و ســپس دوران مقاومــت او بــا روس‌هــا و طالبــان و ســپس کشــته شــدن او را در قالــب رمــان بیــان کــرده اســت.

مدیــر نشــر زریــاب تصریــح می‌کند: در کنــار ده‌هــا رویــدادی کــه در زندگــی و مبــارزات آزادی خواهانــۀ مســعود بــزرگ در ایــن کتــاب شــرح داده شــده اســت، نــگارش دو رویــداد در ایــن کتــاب شــگفت‌انگیز اســت: یکــی شــرح جریــان آتش‌بــس مســعود بــا روس‌هــا و دومــی، ســفر احمدشــاه مســعود بــه تاجیکســتان.

در ایــن ســفر مســعود بــزرگ از ســید میــر ظهــور می‌خواهــد تــا دربــارۀ کارنامــه او و گذشــته‌اش ابــراز نظــر کــرده و نقایــص و اشــتباهات او را بازگو کنــد. ایــن بخش از رمــان بســیار خواندنــی و دوست‌داشــتنی است.

عبدالطیــف پــدرام بر درآمــدی کــه بــر ایــن رمــان نوشــته اســت، می‌گویــد: مســعود سپهســالار، نــام رمــان بلنــدی اســت از نویســندۀ برجســتۀ تاجیــک ســیدرحمان ســعید. نــام رمــان مأنــوس اســت کــه نویســنده ایــن رمــان را در روزگار جدیــد نوشــته اســت.

وی در ادامــه در رابطه با نویســنده و خــود رمــان چنیــن نوشــته اســت: ســیدرحمان ســعید، نویســندۀ تاجیــک کولاب‌نشــین اســت. «مســعود سپهســالار» اثــر پرمایه و ارزشمندی است. نویســنده قطعــا بــرای نوشــتن ایــن رمــان زحمــات زیــادی کشــیده و از جــان مایــه گذاشــته اســت.

احمدشــاه آشــنا، قهرمــان شــناخته شــده در سراســر تاجیکســتان اســت. او را از قهرمانــان برجســتۀ حوزۀ تمدنــی خــود می‌داننــد.

در ادامــۀ ایــن یادداشــت آمــده اســت: رمــان مســعود سپهســالار، بــا اســلوب رمان‌هــای تاریخــی نوشــته شــده اســت و رمــان جالــب و خواندنــی اســت. عزیزانــی کــه

حوصلــۀ تحقیــق در بــارۀ مصایــب جنگ‌هــای افغانســتان را ندارنــد، بــه آســانی می‌تواننــد ایــن رمــان را بخواننــد و از دریچــۀ دیگــر بــه وقایــع نظــر اندازنــد.

نویســنده در ایــن اثــر بــا اســتفاده از منابــع تاریخــی و همچنیــن تخیــل و شــگردهای داســتانی، زندگــی احمدشــاه مســعود را در دوران کودکــی، جوانــی و ســپس دوران مقاومــت او بــا روس‌هــا و طالبــان و ســپس شــهید شــدن قهرمــان ملــی افغانستان را در قالــب رمــان بیــان کــرده اســت.

ســیدرحمان ســعید، شــاعر و نویســندۀ تاجیکســتانی در ســال 1320 شمسی در روســتای تیحیــان خاولنــگ بــه دنیــا آمــده اســت. پــس از فراغــت از دانشــگاه، آمــوزگار در شــهر کــولاب بــوده و از ســال 1349 شمسی بــه عنــوان معلــم مدرسه، بعــد از آن خبرنــگار روزنامــه، رادیــو و تلویزیــون فعالیــت کــرده اســت.

«دنیــای بی‌وفــا»، «زنــده جــدا» و «ســوز دل» از کتاب‌هــای معــروف ســیدرحمان ســعید اســت. رمــان تاریخــی مســعود سپهســالار کــه در ۲۲ فصــل ارایــه شــده اســت، از هفــت‌سالگی تــا زمــان شــهادت قهرمــان ملــی افغانستان را روایــت می‌کنــد.

ایــن رمــان نثــر روان دارد و بــه گویــش رایــج در تاجیکســتان روایــت شــده اســت. در مــورد زندگــی و مقاومــت احمدشــاه مســعود تاکنــون آثــار فراوانــی منتشــر شــده اســت، ولــی ایــن بــرای نخســتین بار اســت که زندگی و مقاومــت احمدشــاه مســعود در قالــب رمــان روایــت می‌شــود.

پیــش از ایــن نیــز رمــان تاریخــی «عقاب‌هــای پامیــر» از احمدشــاه فــرزان بــه چاپ رســیده کــه بخش‌هایی از زندگــی قهرمــان ملــی افغانســتان را روایــت می‌کند.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/8319


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

اعلام فهرست فلم‌های اولین جشنواره بزرگ فلم مسلمانان


نمایش فلم هندی The Kerala Story در تلویزیون دولتی هند جنجال آفرید


افغانستان از اصلی‌ترین مراکز فارسی است


الفت آهنگ استاد موسیقی کلاسیک افغانستان چشم از جهان بست


ویل اسمیت: قرآن را تا آخر مطالعه کردم


موزیم ملی افغانستان تاریخی‌ترین موزیم‌ها در سطح منطقه است


آغاز کنسرت‌های ارکستر جوانان افغانستان در انگلستان


مراسم عروسی پسر امبانی با اشتراک 50 هزار مهمان برگزار شد


یونسکو باید به میراث‌های فرهنگی افغانستان توجه کند


برندگان شصت‌ونهمین دور جوایز "فلم‌فیر" مشخص شد


نامزدان بخش عمده جوایز اسکار اعلام شد


ابراز نگرانی پوجا بنرجی بازیگر هندی از وضعیت زنان در افغانستان


«سوسک طلایی» در دستان فریبا حیدری کارگردان افغان


سفر مقامات میراث فرهنگی و گردشگری هرات به مشهد


برگزاری سومین همایش ادبی «نگین سلیمانی» در مزارشریف


فلم های کلاسیک امیتابچهن در فرانسه


فلم Maleficent 3 با بازی انجلینا جولی ساخته خواهد شد


راشمیکا ماندانا، از زنان خواست در مورد آزار و اذیت‌ در شبکه‌های اجتماعی صحبت کنند


۱۵۰ سال پیش حوزه زبان فارسی ۱۰ برابر امروز بود


امروز ساگرد تولد پادشاه بالیوود شاهرخ خان است که 58 ساله شد


عثمان خالد هنرپیشه پاکستانی آرزوی مرگ دردناک نتانیاهو را کرد


ایجاد «شورای عالی زبان‌های» محلی از سوی حکومت طالبان


موفقیت فلم های جهان جاسوسی سینمای هند رو به افزایش است


آسیب دیدن بناء های تاریخی و فرهنگی هرات در زلزله‌‌های اخیر


بازیگر مشهور سینما پرده از طلاق هفت ساله اش برداشت





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.